Racerapport Ironman Kalmar 16.8.2014

Reisen til Kalmar startet onsdag etter jobb på Stord. Kjørte først bil til Tønsberg hvor jeg overnattet hos min mor. Deretter gikk turen videre tidlig torsdag morgen. Tok ferjen kl 6.15 fra Horten til Moss og videre mot Kalmar. Med GPS i bilen gikk navigeringen greit J

Ankom Kalmar torsdag kl 14.30 Hadde da sjekket inn på hotellet i Nybro som lå 30 km fra Kalmar. Registrerte meg og fikk gått litt rundt i byen og på Expoen. Umulig å unngå at det skulle arrangeres Ironman her. Byen var inntatt av utøvere fra 50 land og mange gikk rundt i restitusjonsklær og ulike Finisher skjorter fra tidligere løp. Etter Race-brief og Pasta Party på kvelden dro jeg tilbake til hotellet i Nybro for å ordne sykkelen og utstyr. Ble en tidlig kveld og jeg sov godt.

Fredag formiddag var det innlevering av sykkel og poser. Traff klubbkollega Andreas litt senere og vi spiste en tidlig middag sammen. Dro tilbake til hotellet og tankene gikk til løpet neste dag. Gjorde alt klart til en tidlig avreise lørdag morgen. Satt klokken på 03.50. Sovnet rundt 22.30 og våknet 1.05. Deretter ble det urolig søvn frem til klokka ringte 03.50. Tid for frokost. Var overhodet ikke sulten men fikk presset ned 4 rundstykker med ost/skinke, en banan, vann og eplejuice. Ute var det mørkt. En time senere, ca kl 05.30 var jeg på plass i skiftesonen. Sjekket sykkelen og posene og stilte meg i dokø. Gikk gjennom T1 og T2 planen. Deretter gikk vi ca 500m ned til svømmestarten. Det var rullerende start med inndeling i grupper etter antatt svømmetid. Etter en kort vurdering stilte jeg meg langt bak i 1.15-gruppen. (Det var inndelt i grupper: 1.05, 1.10, 1.15, 1.20, 125, 1.30, 1.35, 1.45 og 2.20)

Klar for start – Svømming 3860m)

Sto i en lang kø med svømmere. Enormt med publikum rundt oss og en engasjert speaker. Nervene begynte så smått å komme. Plutselig smalt kanonene. Proffene var i gang. Klokken var 06.55. 5 min igjen til første Age-group start. Svømmingen var det jeg var mest spent på. Kaoset i starten, armer og bein rundt meg, navigeringen, det faktum at jeg hadde trent alt for lite svømming det siste året, Ivars råd om lange armer. Mange tanker gikk rundt i hodet og plutselig var jeg i vannet.

Fant raskt en god rytme og unngikk det berømte kaoset av mange svømmere rundt meg i starten med spark og slag. Brillene dugget dessverre litt og jeg tok ikke sjansen på å justere de. Jeg så godt nok. Visste jeg skulle ha gule markeringsbøyer på venstre side i starten og etter hvert røde på høyre side. Svømmingen som er 3 860m er en distanse jeg kun har svømt sammenhengende en gang før. Lenge gikk svømmingen helt uten problemer. Fikk ligge alene og navigerte veldig bra. Deretter kom det en periode hvor det plutselig var en del krasj med andre svømmere, men det gikk stort sett greit det også. Hadde etter hvert ingen formening om hvor langt det var igjen av svømmingen. Når jeg svømte under den siste broen var jeg sikker på at det var rundt 800m igjen (Husket på Race-briefen at de hadde snakket om en bro etter rundt 3000m svømming). Nå var jeg sikker på at jeg skulle klare dette greit. Var ikke spesielt sliten på dette tidspunktet.. Det viste seg at det var 2 broer. Den på 3000m hadde jeg passert for lenge siden. Når jeg så opp så jeg at det kun var ca 200m igjen. Jeg skrudde da opp tempoet og kom opp av svømmingen med et stort smil. Følte ikke jeg hadde brukt mye krefter og følte meg frisk og rask. Svømte uten klokke så jeg ante ikke tiden. Det viste seg at jeg hadde svømt på 1.18.58. Veldig fornøyd med svømmingen!

 

 

T1

Begynte veldig bra. Fant posen min, løp inn i teltet og fikk raskt av meg våtdrakten (tidligere har jeg alltid slitt med det). Deretter begynte jeg å rote. Hadde for mye med i posen.. Sleit med å få maten opp i de trange lommene på drakten. Brukte tid på å få sokker og sykkelsko på. Satt på brillene for tidlig og fikk masse dugg. Hjelmen gikk greit på. Når jeg så skulle sette brillene på sleit jeg med å få de på under hjelmen. Tidenes dårligste T1 gikk på 5.49. Her er det mye å spare. Neste gang skal jeg ha trent på å ha skoene på sykkelen og kanskje investere i visir på hjelmen.

 

Ut på sykkel (180,2 km)

Erik3Følte meg veldig sprek når jeg startet syklingen. Vi skulle først over en 8 km bru før vi skulle sykle ca 100 km rundt Øland. Deretter en sløyfe gjennom byen og litt rundt. Forholdene var gode selv om jeg etter hvert merket en del side og motvind. Syklet uten klokke og på sykkelcomputeren virket bare klokken. Hadde derfor ikke helt oversikt hvor fort jeg syklet men så på klokken på sykkelen at jeg startet ca 8.35. Syklingen gikk veldig bra lenge. Fant en god rytme og fikk spist og drukket etter planen (planen var muligens feil. Spiste 5,5 gel, 3 bananer, litt sjokoladeog drakk 3-4 falsker, 7,5 dl med sportsdrikk og 1 flaske med vann – Hørte Andreas hadde spist 15 gel!)  Jeg holdt igjen og tenkte på Ivars råd og tålmodighet, tålmodighet. Etter ca 120 km merket jeg krampe på innsiden av høyre lår nesten nede ved kneet. Jeg bestemte meg da for å roe litt ned. Krampene slapp og jeg kunne etter hvert sette fart igjen. Etter 150 km skjer det samme igjen. Jeg roer ned i noen km, krampene forsvinner og farten settes opp. Rett etterpå hogger det til med nye kramper rett over høyre kne. Intense smerter. Må roe ned igjen. Heldigvis forsvinner smertene. Farten skrus opp. Lenge går det bra, men så etter rundt 168 km får jeg igjen kramper i venstre lår. Nå roet jeg ned de siste 12 km inn til T2. Når jeg kjører inn mot T2 føles beina lette og fine. Kjenner ingen antydning til krampe. Tid 5.34.50

T2

Kort fortalt ble T2 et forferdelig rot. Når jeg endelig skulle ut å løpe fikk jeg beskjed om at toalettet var helt på andre siden. Måtte da snu og løpe 100 m tilbake. Brukte totalt 5.51 i T2! Helt forferdelig. Til sammen nesten 12 min i T1 og T2 er håpløst i hvert fall når planen er å ikke roe ned men å bruke kortest mulig tid…

Løp (Maraton)

Erik2Planen var å holde 5.00 fart de 8 første km for deretter å justere farten etter hvordan kroppen føltes. Kjente etter 2-300m at beina var ganske gode selv etter 180km på sykkel. Det var tusenvis av publikum når vi løp gjennom byen og på noen sykkel og gangstier. Jeg ble revet med …. Tok igjen løpere hele tiden og planen om 5.00 fart var helt vekke. Holdt godt under 4.40-fart de første 5-6 km. Passerte 10 km på 47.25. Farten holdt seg noenlunde frem til ca 15 km. Måtte da roe litt ned. Etter ca 18-19 km kjente jeg at jeg var utrolig sliten. Farten gikk gradvis ned. Halvmaraton ble passert på ca 1.47. Etter rundt 23 km gikk rullgardinen ned. Energien var helt borte. Kroppen var tom. Aldri følt meg så sliten noen gang. Det var nå 19 km igjen. Begynte å tenke på at selv om jeg må gå resten så klarer jeg å fullføre på rundt 13 timer. Var aldri inne på tanken om å bryte, men var nå utrolig langt nede. Så at mange andre sleit. Noen hadde lagt seg ned og lå helt utmattet på veien. Andre kastet opp. Mange var helt tomme i blikket og veldig mange gikk. Jeg prøvde å få i meg litt drikke og gel på stasjonene, men det hjalp ikke. Når jeg passerte ca 30 km måtte jeg begynne å gå for første gang. Noe som satt ekstremt langt inne. Nå var jeg helt på stålet. Jeg gikk litt og løp litt. Tenkte at nå er det snart bare en mil igjen. Ved passering rundt 33 km stopper jeg ved en matstasjon og får i meg 2 glass med cola. Nå skjer det noe med kroppen. Det var akkurat som noen skrudde på en bryter. Plutselig kom energien tilbake og jeg klarte å løpe sammenhengene til mål de siste 8-9 km i rundt 5.25 fart. De siste 2 km var fantastiske. Publikum heiet og jeg hadde krefter til å takke publikum tilbake. Løp i mål med et kjempesmil på 11 timer, 3 minutter og 19 sekunder til lyden av Erik You are an Ironman! Tid Maraton 3.57.51

 

Dette var en fantastisk opplevelse. Jeg har trent hardt og lenge for dette. Selve drømmen om full Ironman ble et mål etter fullført Ironman 70.3 i Haugesund i 2012. Ventet enda 2 år før full distanse og fikk i mellomtiden god erfaring med Ironman 70.3 i Haugesund både i 2013 og 2014.

Føles fantastisk å klare dette. Lykke til alle andre som ønsker å prøve dette! Følelsen når du går i mål kan ikke beskrives, men må oppleves. Unngå skader, tren hardt og ikke glem ernæringen J Husk å nyt konkurransen når du først deltar. Selv klarte jeg dette stort sett hele veien (bortsett fra en liten time på løpingen). Publikum i Kalmar er fantastisk. Kan nesten måle seg med Haugesund J. Anbefaler alle med planer om fulldistanse og vurdere Kalmar.

Erik

Foto: Øystein Hovlandsdal

 

Erik1