Her er historien om jakten på en drøm, en drøm som ble knust tre ganger, men som ved å ta skjeen i egne hender ble oppfylt. Tidenes galeste triatlon, tidenes vinner. Allan Hovdas seier i Norseman står det respekt av, men den bragden Terje Arvid Bårdsen gjorde er råere enn alle svarte t-skjortene til sammen. Her er historien til Terje:

GAUSTADTOPPEN TRIATHLON

Jeg hørte om Norseman for fem år siden, og bestemte meg den gang for at dette skulle være et mål jeg skulle gå for. Etter hvert ble Norseman den store drømmen og jeg bestemte meg for å melde meg på.

Før jul, meldte jeg meg på Norseman for tredje gang og fikk for tredje gang avslag. Jeg ble sur og forbanna og bestemte meg for å gjennomføre traseen alene. Jeg spurte Ingrid (fruen min) om hun hadde lyst til å hjelpe meg som support. Det ville hun og da var det i gang.

Jeg gikk og tenkte på dette noen dager, tankene gikk mye på konkurransene Knirken og Tysnes tri som ble startet av Kurt Misje og Gudmund Snilstveit.  Jeg bestemte meg for å lage en trenings konkurranse med samme trase som Norseman traseen.

Navnet på konkurransen ble GAUSTAD TOPPEN TRIATHLON. Jeg lagde til en facebook side med samme navn. Dato ble fastsatt til 08.08.15.

Det var en del personer som meldte at de ville være med. På og utenfor facebook siden, var det ca 10 som ville være med. Da det nærmet seg, stod jeg som eneste deltaker.

Onsdag 05.08.15 pratet jeg med Magnus Minde (mister Norseman) på telefon. Han gav meg info som var nødvendig for å gjennomføre løypa. Takker derfor Minde for hjelpen.

Fredag 07.08.15 reiste jeg, Ingrid og datteren min Hege til Eidfjord. Vi hadde leid en hytte hvor vi skulle slappe av, sove og spise før starten kl 21.00. vi fikk selvfølgelig ikke sovet et minutt, så vi tok det med ro og spiste.

Jeg valgte å gjøre dette på natta for å kunne ta heisen ned fra Gausta toppen. Regnet med at jeg ikke var i stand til å gå ned.

MÅL MED TUREN.

Fullføre med stil

Slå tiden til Magnus Minde

Komme meg til Gaustad toppen på ca 15.10. ca tiden til den siste med svart T shorte.

SVØMMING.

terje

Vi bestemte oss for å bruke en molo som T1, siden den låg ved veien. Veien ligger langs sjøen, så det var enkelt å måle svømme traseen på 3800 m.

Hoppet i sjøen kl 21.14.

Vannet var «pisselonka», men valgte likevel å bruke sokker og hansker.

Etter 12 min var noe borti meg, svømte videre. Etter ytterliggere 3 min var noe (hai) borti meg igjen, skvatt til en smule og fikk 300 i puls. Svømte inntil land for å så se hva det kan ha vært, så ingenting. Svømte enda nærmere land resten av svøm. Valgte å spare krefter på svøm, men var fornøyd med å komme til T1 på 1t 24 min.

T1

Hege og Ingrid stod og ventet på meg med sykkel og tørre klær.

Brukte 9 min på T1

11888623_996025270450331_1017590473683829229_o

SYKKEL TIL DYRANUT

Sykling fra T1 og til første fjell etter Geilo foregikk i mørke. Hadde lys fremme og bak, skulle kanskje vært noe bedre. Fikk inntrykk av at noen bilister ble overrasket av å se en syklist på natta.

Planen var å holde igjen opp til Dyranut, for så å kjøre på til Geilo.

Ett stykke opp i bakken kom det en trailer, som var kun noen få cm fra meg. Ble en smule skremt av dette og dette preget mye av syklingen i mørke. Gikk av sykkel når vogntoga kom, var heldigvis ikke veldig mange.

Turen fra T1 til Dyranut tok 2t 17 min. dette var noe senere enn tenkt, og jeg var litt for sliten til å ha brukt så lang tid og magemusklene var vonde. Tenkte at dette kunne bli en lengre tur en tenkt.

Dyttet det negativet til sides og fikk mat og drikke i meg.

Ingrid hadde skrevet opp tidene mine på FB, og hvordan det gikk. Det var motiverende å høre at folk fulgte med og ville hjelpe meg frem.

TIL GEILO I MØRKET

Turen fra Dyranut til Geilo gikk på 2t 9 min. Mørket gjorde at det ble en del bremsing nedover, så kun noen meter foran meg. Hadde gått bedre med sterkere lys.

Ved Haugastøl ser jeg en rød bil i svingen mot meg, den har stor fart. Det skriker i dekkene når den kommer noe sidelengs ut av svingen. Den har retning mot meg, men så skifter den retning og går så over i to piruetter i retning mot noen parkerte biler. Han klarer å stoppe bilen og spinner videre.

Vi såg i ettertid at bilen var ca 3 m fra meg. Ja ja, det er jo ekstrem triathlon.

I Geilo bytter jeg klær, var våt av svette.

Er på dette stadiet ganske sliten, men kjenner på kroppen og hode at det skal gå greit å komme til T2.

SYKKEL FRA GEILO TIL T2

Turen fra Geilo til T2 gikk på 4t 46min.

Jeg «kavsvettet» oppover og frøs nedover bakkene.

På en av toppene før Imingfjell kom det en elgku ut i veien og gikk videre inn i skogen.

Følte det gikk noe trått, men det gikk på frem. Jobbet så fornuftig jeg kunne i bakkene.

Gruet meg til Imingfjell som jeg hadde hørt var et monster fjell. Kom meg greit opp Imingfjell.

Det var verre nedover. P.g.a kulde, måtte jeg stoppe ett par ganger fordi jeg frøs. Skalv slik at hele sykkelen ristet.

De to siste milene før T2 føltes som en evighet, men jeg «mørte» på så godt jeg kunne.

Ingrid og Hege sørget for at jeg fikk nok mat og drikke under syklingen, og de serverte også varm havresuppe som gjorde godt i kulden.

Det var 3 grader på det kaldeste.

T2

Brukte 8 min.

T2 var i Austbygd, 3 mil fra Rjukan.

Fikk på meg nye klær, joggesko og var klar for «kjøre» på med jogging.

11891881_996025307116994_8784786226762452855_o

LØP TIL 25.5 KM

Satte i gang med løp og avtalte med Ingrid at hun stod på 5 km med drikke.  Ingrid overrasket med boller som smakte godt, men var vanskelig å få ned.

Ingrid hadde fått melding fra Magnus og Ingvild om at det var spesielt på dette tidspunktet at det var viktig å sørge for at jeg fikk nok mat i meg.  Fulgte opp dette rådet med å sørge for mat og hun spurte om hvor mye jeg hadde spist.

Jeg har fortsatt vondt i magen og det er vondt å løpe, men prøver å holde en jevn fart (som er ganske lav på grunn av smerter overalt). Frem til 15 km så har jeg klart å løpe med noen få unntak, hvor jeg hadde behov for gå p.g.a smerte. Fra 15 km til 25.5 slet jeg noe voldsomt, smertene ble verre og jeg hadde store problemer med å løpe.

Ingrid fortalte at det hadde kommet en del meldinger på FB som hun leste for meg når det var som tyngst, her er noen.

Jorunn hagesæther: Kanonbra Terje. Du er hel-sprø og helt rå. Maskin

Gudmund Snilstveit: Satan Terje! Du e den virkelige Norseman

Magnus Minde: Eg blir helt rørt, det er nå det begynner. Pass på at han får i seg næring. Ofte minst 3-4 ganger i timen. Minst 300kcal i timen. selv om han ikke vil ha

Gudmund Snilstveit : Sjukt kult me Terje Arvid Bårdsen so e komt godt ut på løpsdel i Gaustadtoppen triathlon. Mannen va drit lei av å ikkje få vera me på Norseman. Derfor lagde han sin egen triathlon i samme trasee, bortsett frå at han har svømt 3800m . Jysla tøfft å kjøra på natto. Du e rå! Kjør hart.

Det kom 30-40 meldinger og Ingrid leste for meg underveis. Dette gav meg den energien jeg trengte.

LØP 25.5-32.5

Brukte 1t og 35 min på denne etappen.

Gikk hele denne etappen, holdt jevn rytme.

På dette tidspunktet var jeg ved godt mot og så for meg at det skulle gå greit å komme seg til toppen, som nå var målet, da målet om 15 t var knust for lenge siden.

Da jeg kom til 32.5 cut off kom jeg til å tenke på at det er akkurat her som er en av fordelene med å gjøre det utenfor Norsman. Her ville jeg blitt henvist til hvit løype, men det slapp jeg nå.

LØP 32.5 TIL TOPPEN.

Tid: 3t 13 min

«Mørte» på noen km til jeg kom til stien som fører til Gaustatoppen. Ingrid og Hege fulgte meg til toppen som var en fantastisk tur, hvor turen skulle ende (trodde jeg).

GAUSTADTOPPEN

GLEDEN ER ENORM

FY FLATE SÅ FANTASTISK Å HA GJENNOMFØRT. DRØMMEN ER BLITT TIL VIRKLIGHET.

IF YOU CAN DREAM IT, YOU CAN DO IT (fikk denne teksten i melding fra Jorunn Hagesæther)

Tiden ble totalt 19t 40 min, dette var langt svakere enn planen. Var likevel fornøyd med å ha gjennomført alene.

Været var fantastisk hele veien med opphold og vindstille.

Måtte komme oss inn til heisen før de stengte, gangen var kald og fuktig.

Vi ble stående og vente i 40 min, da kom en fyr og fortalte oss at det var 2t venting på oss.

Jeg var på dette tidspunktet kald , trøtt og sliten, vi så at det ikke var fornuftig å vente der i to timer til. Vi bestemte oss for å gå ned igjen. mmmmm

Vi kom oss til Rjukan hytte by, hvor vi fikk i oss skikkelig mat.

Takk til alle som kom med oppmuntringer.