Malene ligger ikke på latsiden, her kan du lese race reports fra tre av hennes konkurranser i sommer.

Race Report Trollveggen Triathlon

I dagene før konkurransen fikk jeg trent det jeg skulle, og det jeg kjente at kroppen tålte. Vi fikk syklet litt i løypen, men jeg sto over svømmingen dagen før da det var veldig kaldt i vannet. På selve dagen fikk vi spiste en god frokost og hadde god tid før start som var 13:00. Vannet holdt 12 grader, noe som egentlig er for kaldt og svømmingen skulle vært kansellert. De valgte å kjøre svømmingen allikevel, men forkortet den til 600m. I dette startfeltet er det en ulempe for det er ikke så mange gode kvinnelige svømmere med.  Jeg fikk svømt endel før start, og hoppe inn og ut av vannet 3 ganger før temperaturen kjente ok ut. Svømmingen  begynte egentlig bra, men plasserte meg litt dårlig og måtte slåss for å komme forbi noen mannfolk som absolutt skulle starte foran. Jeg jobbet meg fremover i feltet og plukket rosa badehetter. Jeg var opp av vannet som nr. 2, godt fornøyd med en bra svømming der jeg fikk kjørt meg skikkelig! Jeg var kjapp i T1 og var først ut av damene, ledelsen holdt jeg i ca. 13km, da jeg ble tatt igjen av mange av de sterke damene på sykkel. Allerede her begynte jeg å kjenne meg sliten i beina og merket at jeg ikke hadde det lille ekstra. Når jeg hadde 10km igjen av sykkelen og Trollstigen sto for tur var jeg ganske tom og utslitt allerede. Det gikk veldig sakte oppover bakkene, og jeg motiverte meg selv med at snart skulle jeg få løpe, slik jeg gjør på alle konkurranser da det er det jeg liker best og det er lett å tenke fremover og at snart skal jeg få starte på det kjekke. Skiftningen T2 gikk enda kjappere, og jeg kjente at beina løp ok. Det varte ca. til først stigning 50m utenfor T2. Leggene kranglet og jeg merket at jeg ikke hadde krefter i kroppen. Pappa ventet på meg 500m oppi løypa, og gikk med meg til toppen. Uten han hadde jeg aldri komt meg opp. Konklusjonen for hvorfor det ble tungt er todelt. Trollveggen er tungt og jeg tok for lite næring og væske til meg. På sykkelen hadde jeg to flakser på 750ml med svak sportsdrikk, her drakk jeg kanskje halvparten av den ene. Jeg fikk i meg en gel, av de 2 gelsene og 1 baren jeg hadde med meg på sykkel. Etter 2km på gåingen som det for min del ble, tok jeg en gel og spiste litt nøtter. Det var for sent, men det hadde nok en liten effekt for det. Når jeg kom på de litt flatere partiene klarte jeg å løpe litt og av og til slo jeg til med fart i oppoverbakkene. Ikke det beste løpet fra min side, men det var en bra opplevelse.

Race Report NM Kristiansand

Før løpet var jeg veldig nervøs. I Ukene før hadde jeg nesten ikke svømt, bare løpt litt og gått fjelltur. Dette var også min første normal i år, og jeg var ikke sikker på formen i det hele tatt

Svømmingen la jeg meg bak, for å unngå å sloss så mye. Det er kanskje ikke så lurt da jeg etterhver tok igjen fler og fler.  Jeg hadde en fantastisk god svømming og etter 1500m var jeg var knappe 3 minutt bare Karen Magnussen! Jeg kom meg på sykkelsetet og mistet mange plasser her, og sykkelformen gikk veldig opp og ned i løpet av de 4 milene. Men jeg drakk og spiste det jeg skulle, som var hovedmålet mitt med konkurransen. På løp vet jeg at jeg ikke er i form, og jeg fokuserte på en god teknikk. Etter en runde fikk jeg veldig smerter i magen og måtteroe litt ned, de ga seg heldigvis! Jeg fikk mye god heiing underveis, som hjalp mye! Jeg kom i mål som nr 8 og er storfornøyd med det!

Race Report NM Sprint Bytri

2 uker etter NM normal var det klart for nm sprint. treningen i forkant hadde gått bra, selv om løpeformen fortsatt lar vente på seg

Svømmingen gikk bra i Tønsberg, og jeg klarte begge stupene! Jeg navigerte feil på andre runden og svømte noen ekstra meter i motstrømmen som møtte alle på vei inn mot land. I skiftesonen løp jeg rett forbi sykkelen min, og måtte løpe tilbake. tapte derfor litt tid der. PÅ sykkelen hang jeg sammen med Thea og Anne Marte. Vi ble tatt igjen av en annen dame og når jeg prøvde å henge meg på henne gikk kjedet mitt av og jeg måte stoppe for å feste det igjen. Jeg brukte da endel tid på å ta igjen de andre jentene, som lot meg hvile før jeg igjen var med å dro, takk for det! 🙂 På løp skulle jeg bare holde det tempoet som kjentes OK, og jeg skulle ikke tenke på fart da Tønsberg stort sett består av bakker. Jeg løp lenge sammen med Thea, og det var ikke før på siste runden hun slapp taket! Følelsen var helt grei hele veien, men ikke noe spesielt bra tid. Jeg fikk allikevel 2.plass, noe som jeg er fornøyd med.

tønsberg

 

 

Share